SP luidt de noodklok over Schimmeloverlast in Leidse huurwoningen

27 februari 2024

SP luidt de noodklok over Schimmeloverlast in Leidse huurwoningen

Foto: Thomas van Halm

De afgelopen weken is de SP druk geweest met een onderzoek bij mensen die in huurhuizen wonen die door schimmel en vochtoverlast worden geplaagd. Schimmel in huis is bijzonder slecht voor de gezondheid en je spullen. Wat de SP heeft gehoord is dat mensen en dieren ziek zijn van de schimmels in huis. Verkoudheid, kortademigheid, allergieën, eczeem, COPD en astma, bewoners van de schimmelpanden klagen er bijna allemaal over. Kinderen die met puffertjes moeten werken, continue verkoudheid en hoesten, longproblemen tot aan ziekenhuisopname toe.

Vooral in huurhuizen waar gebrekkig of geen onderhoud heeft plaatsgevonden zijn de problemen het grootst, maar ook bij nieuwbouw waar door een constructiefout een onoplosbare lekkage is ontstaan slaat de schimmel toe. De SP heeft samen met de bewoners van onder meer de Rivierenbuurt, de Prinsessenbuurt en de Hoven in tal van huizen de schimmeloverlast geïnventariseerd en gefotografeerd. Ook vanuit andere delen van de stad komen bij de SP hulpdienst klachten binnen, vanuit oa de Morsweg, Hyacintenstraat en de Vestestraat. Het lijkt het topje van een ijsberg te zijn.

Mensen zijn de wanhoop nabij omdat ze beseffen dat de schimmel de oorzaak is van hun gezondheidsproblemen maar ze komen niet van hun probleem af omdat de verhuurder te weinig of geen maatregelen neemt om de overlast te verhelpen. Ook hoort de SP dat als mensen melding doen, ze bij callcenters terecht komen die dan weer een aannemer of onderhoudsdienst er op uit stuurt maar dat door miscommunicatie of andere problemen mensen soms heel lang moeten wachten voordat er iets gebeurd of er gebeurt uiteindelijk gewoon niets. Soms komt iemand naar de problemen kijken en gaat weer weg omdat er niets aan te doen is. Soms worden handelingen ondernomen maar na een of twee keer proberen is het einde verhaal en is de schimmel weer terug. In veel gevallen krijgen de bewoners ook de schuld , “u moet meer luchten en meer stoken”, is een veelgehoord advies, maar luchten en stoken gaat niet helpen als er structurele problemen aan de woning zijn of als er 30 jaar geen onderhoud aan de woning heeft plaatsgevonden. Sommige bewoners krijgen van de verhuurder een “doe het zelf pakket”, waarmee ze geacht worden zelf de schimmel op te ruimen.

Sommige mensen hebben de hoop dat de verhuurder het gaat aanpakken inmiddels opgegeven, ze nemen zelf het heft in handen, gaan op zoek naar een andere woning, of berusten maar in de situatie met alle gevolgen van dien. Sommige mensen hebben problemen met communicatie omdat ze de Nederlandse taal niet helemaal machtig zijn, te oud of te ziek zijn of ze durven niet te klagen.

De SP roept iedereen op om toch melding te doen van problemen en niet te berusten in de situatie. SP fractievoorzitter Theeuwen: “We komen echt schrijnende situaties tegen waarbij mensen flink ziek zijn. Kinderen hebben last van eczeem en allergieën, een mevrouw was zelfs opgenomen geweest in het ziekenhuis.  Enkele van de woningen waar we geweest zijn, zijn gewoon niet meer geschikt om in te wonen, maar mensen zitten gevangen want ze kunnen geen urgentie krijgen om een andere woning te krijgen. De GGD en de urgentiecommissie verzuimen de ernst van de situatie soms niet goed in te schatten.” De SP gaat nu samen met andere partijen waaronder de PvdA en het CDA aan de slag om de situatie politiek aan te pakken. SP en PvdA hebben samen al schriftelijke vragen gesteld om de situatie aan te kaarten en de mogelijkheden van mensen die in een schimmelwoning vast zitten in kaart te brengen. Mensen kunnen ook naar de huurcommissie stappen om huurverlaging te eisen, daarmee zijn de problemen nog niet meteen opgelost maar het kan wel dienen om verhuurders in actie te krijgen de problemen op te lossen. De gemeente kan ook een rol spelen als huizen in een dermate slechte staat zijn dat ze eigenlijk onbewoonbaar verklaard zouden moeten worden en ten slotte kunnen mensen naar de kantonrechter stappen om verhuurders te dwingen maatregelen te nemen.

Wilt u melding maken van schimmeloverlast, dan kunt u bij de SP terecht. Stuur een mail naar antoine.theeuwen@gmail.com of loop binnen op een van onze koffieochtenden in ons partijpand aan de Marnixstraat 18, op maandag en vrijdag is er vrije inloop vanaf 10 uur s’ochtends tot 12 uur.

Antoine Theeuwen
SP Leiden